Plannen afvalverbrandings-installatie in Lixhe

Zoals waarschijnlijk bij veel inwoners van onze gemeente bekend, zijn er vergevorderde plannen een “biomassacentrale” te bouwen bij de cementfabriek van CBR in Lixhe, aan de overkant van de Maas. Omdat het hier in feite gaat om een afvalverbrandings-installatie waar jaarlijks ruim 80.000 ton afvalhout wordt verbrand, is de kans groot dat er in het hele proces, vanaf de aanvoer van het afvalhout tot aan de opwekking van energie, overlast en vervuiling zal ontstaan voor onze burgers.

Er zijn zowel aan Nederlandse als Belgische zijde reeds diverse initiatieven om de bouw van deze installatie tegen te houden, of die er in elk geval minimaal voor willen zorgen dat de Nederlandse grensgemeenten inspraak hebben in het proces om eventuele overlast en gezondheidsschade voor de burgers te voorkomen. Helaas zijn die initiatieven echter veelal versnipperd en bestaat het gevaar dat de bezwaren aan de kant worden geschoven en de bouw gewoon doorgaat alsof er niks aan de hand is!

VVD is van mening dat elke potentiële nieuwe bron van vervuiling tegen het licht moet worden gehouden en zelfs een halt moet worden toegeroepen als er aanvullende vervuiling ontstaat. Zowel de VVD als vele deskundigen zijn het er immers over eens dat de cumulatieve vervuiling in het grensgebied (dus alle vervuiling van alle vervuilers bij elkaar opgeteld) al te hoog is!

VVD heeft daarom, naast het stellen van vragen aan het college van B&W van de gemeente Eijsden, inmiddels ook haar provinciale en landelijke contacten benaderd, om er zo voor te zorgen dat op alle mogelijke bestuurlijke niveaus de juiste acties kunnen worden ondernomen met de betrokken partijen en overheden aan beide zijden van de grens.

Vorige week heeft op initiatief van de lokale VVD fractie een gesprek plaats gevonden tussen de VVD fractieleden (Jan Weling, Ger Willems en Roger Bastiaens) en Tweede Kamerleden Silvio Erkens en Peter de Groot. Tijdens dit gesprek was er veel begrip voor de situatie en de serieuze intentie om op landelijk niveau in actie te komen.  Ons initiatief heeft er toe geleid dat er vragen zijn geformuleerd welke op 29 november jongstleden gericht zijn aan Staatssecretaris van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat en D. Yesilgöz-Zegerius, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat

De VVD fractie van gemeente Eijsden-Margraten houdt het voor u in de gaten!