Samen werken aan landgrens overschrijdende Thema's

Een goede samenwerking met onze Belgische buurgemeenten is belangrijk, met name ten aanzien van de aanpak en bestrijding van grensoverschrijdende overlast.

Eijsden-Margraten is een grensgemeente; een goede samenwerking met onze Belgische buurgemeenten is daarbij erg belangrijk, met name ten aanzien van de aanpak en bestrijding van grensoverschrijdende overlast. Denk hierbij aan de voorgenomen uitbreiding van vliegveld Bierset in Luik en de bouw van een biomassa-installatie op het CBR terrein in Lixhe en de gevolgen die deze ontwikkelingen zullen hebben op de leefomgeving binnen en buiten onze gemeentegrenzen. De recente overstroming van de Maas en de zijriviertjes en -stromen toont eveneens de noodzaak aan van landsgrensoverschrijdende actie.

Na de hoogwaters van 1993 en 1995 is in de plannen rondom de aanpak van het overstromingsgebied van de Maas (“ruimte voor de rivier”) voor het gebied tussen - globaal - de Belgische grens en Borgharen nauwelijks aandacht geweest.  Wat de VVD betreft moet daarom naar (landsgrens-overschrijdende) oplossingen worden gezocht  om te voorkomen dat we binnenkort opnieuw in de problemen komen en weer geconfronteerd worden met overstromingen en alle rampspoed van dien!

De VVD heeft in een brandbrief (zie bijlage) aan het college daarom de dringende oproep gedaan om op de kortst mogelijke termijn (nog voor deze winter) in overleg te gaan met buurgemeenten en andere overheden om een allesomvattend plan te maken ter voorkoming van toekomstige overstromingen van de Maas en zijrivieren en -stromen.  Hierbij mogen “heilige huisjes” niet ontzien worden zoals aanpassingen aan oude stuwen (in Borgharen, maar ook in Monsin vlak over de grens bij Luik), aan de Servaasbrug of de plaatsing van wegneembare schotten onderaan de Diepstraat.  Ook de gezamenlijke informatievoorziening en coördinatie moet worden verbeterd wat de VVD betreft.