Open debat over schijnbare belangenverstrengeling en integriteit terzijde geschoven

De fractievoorzitter in de Gemeenteraad heeft op 20 april 2021 tijdens de raadsvergadering verzocht om een openbaar debat over de schijn van belangenverstrengeling en integriteit. Dit verzoek (zie onderstaande tekst) is door de coalitievormende partijen EML en CDA ongemotiveerd terzijde geschoven.

Dames en heren raadsleden, Dames en heren thuis,

Bij deze het verzoek om de agenda aan te passen en de schijn van belangenverstrengeling te agenderen voor vanavond en wel als eerste onderwerp op de agenda. Het verzoek om het onderwerp schijn van belangenverstrengeling te agenderen komt voort uit het feit dat we de stem van de burger vormen en opkomen voor de rol en positie van deze gemeenteraad als het hoogste bestuursorgaan. Wij zijn niet de veroorzaker zijn van de ontstane bestuurscrisis maar beseffen ons terdege dat we wel onderdeel vormen van dit gemeentebestuur en zijn vol bereid om onze verantwoordelijkheid en rol als raadslid op te nemen.

Het feit dat er twijfels zijn over integer handelen van bestuurders brengt meteen alles aan het schuiven en straalt direct af op andere bestuurders: dus ook ons of mij als raadslid. Onontkoombaar. Elke vorm van verstrengeling dient te allen tijde te worden voorkomen: zelfs de schijn van belangenverstrengeling moet voldoende zijn om op basis van het morele besef ruimte te maken voor diepgaande zelfreflectie. Moddergooien getuigt niet van respectvol opereren: daar doen we als VVD niet aan mee. Wel eisen we ruimte op om ons werk naar eer en geweten te kunnen doen.  Onze kiezers, onze inwoners, onze ondernemers verdienen niet minder.

Op basis van de schijn van belangenverstrengeling zijn alle heilige huisjes en ankerplaatsen ter discussie gekomen en dreigen bestuurlijke panelen te gaan schuiven. Het kan niet zo zijn dat juist een van de hoofdrolspelers in het publieke domein van de Gemeente Eijsden-Margraten in alle talen zwijgt en zich verschuilt en wegkijkt of zich laat verleiden tot spelletjes over formele regels: ongewone tijden vereisen ongewone aanpak en oplossingen.

Wat het zwaarst is moet het zwaarts wegen: onze inwoners wachten al weken op antwoorden die maar niet komen of ten dele komen of vervolgens weer aangevuld of herroepen worden. Elke dag, elk uur langer wachten tast het beschadigde vertrouwen nog dieper aan en maken de zoektocht naar een uitweg onnodig kwetsend en pijnlijk.