Analyse in Dagblad De Limburger van14 december

De storm is nog niet gaan liggen

Coalitiepartij EML kwam deze week terug op het politieke tumult in de raad van Eijsden-Margraten tijdens de begrotingsvergadering. De storm is nog niet gaan liggen.

DOOR JEROEN GEERTS

De oppositie van Eijsden-Margraten is het zo zat hoe het er in de gemeenteraad aan toegaat, dat ze tijdens de begrotingsvergadering vorige maand collectief de zaal verliet. Om pas tegen het einde terug te komen om ­tegen te stemmen. Publiekelijk kwam naar boven wat onderhuids al langere tijd borrelde. PvdA, GroenLinks, D66 en de VVD voelen zich niet serieus ­genomen, geschoffeerd zelfs. „Eén derde van de stemmers wordt niet gehoord.”

Vaak als grapje vermomde sneren, mails op bijna dreigende toon, een arrogante houding, informatie die alleen de coalitiepartijen bereikt, moties die steevast van tafel worden geveegd. Dat laatste is bij de opposities in andere gemeenten niet veel anders. Het hoort een beetje bij politiek. Maar als vier fracties dermate negatieve gevoelens ervaren dat ze demonstratief opstappen, zit er iets niet goed. Het helpt niet dat Eijsden-Margraten sinds kort een nieuw, vaak verwarrend en soms zelfs ronduit vreemd vergadersysteem hanteert. Maar dat het daaraan nog wennen is, kan niet de enige oorzaak zijn.

Weinig opposities hebben het makkelijk. Maar het is veelal de toonzetting die bij de fracties in Eijsden-Margraten een gevoel van respectloosheid oproept. Het steekt temeer omdat aan het ­begin van deze zittingsperiode hardop is uitgesproken dat de raad het anders wilde. Dat er naar gestreefd zou worden om zo veel mogelijk ‘samen’ te doen.

EML kwam deze week nog een keer terug op wat er vorige maand gebeurde. De oppositie kreeg een veeg uit de pan. „Pure frustratie. Wantrouwen. Ultiem cynisme. Beledigende bewoordingen.” Ai, was dat wel handig nu er juist gepoogd moet worden om weer tot elkaar te komen? EML meende van wel. Er zouden namelijk vanuit de oppositie nog ‘krenkende mails’ verstuurd zijn.

En daar was weer een als grapje verhulde plaagstoot. „Boontje komt om zijn loontje”, concludeerde de fractie in een voor­gelezen statement, duidelijk refererend aan D66’er Franklin Boon. Wiel Blezer van de PvdA sloeg daarop weer terug door te wijzen op een taalkundigheid in de tekst van EML, dat de oppositie geen moties van wantrouwen had uitgedeeld aan ‘hun’ wethouders (die van EML dus), maar aan ‘ook ónze’ wethouders. Dualisme, weet u nog?

Burgemeester Dieudonné Akkermans meent dat de raad dit feitelijk zelf moet oplossen en hij daarin officieel geen rol heeft. Maar ook hij ziet waarschijnlijk in dat dat nog wel eens een lastig verhaal kan worden. Hij wil een poging wagen en gaat in ieder ­geval als bruggenbouwer met alle fracties in gesprek.