Amendement Sociale Dienst van ondermeer VVD verworpen: oordeel zelf

AMENDEMENT DE RAAD VAN DE GEMEENTE EIJSDEN-MARGRATEN In vergadering bijeen op 18-maart 2021, Behandelende: uittreden GR SZMH CONSTATERENDE DAT

A. Er nog geen formeel verzoek tot uittreding is ingediend. (Rapport Stuurman)

B. Daarvoor toestemming van de raad nodig is.

C. De raad daarover een beslissing moet kunnen nemen gebaseerd op alle informatie

D. De raad de rapporten Berenschot en Stuurman pas een week ter beschikking heeft, waardoor de fracties er nog geen oordeel over hebben kunnen vormen en er evenmin beeldvormend overhebben kunnen bevragen.

E. In aanmerkend nemend de opmerkingen en vragen gesteld in het advies van de Adviesraad Ondersteuningen Participatie Eijsden-Margraten

OVERWEGENDE DAT

1. De procedure die nu voorlicht ter stemming niet klopt met de beslissing die de raad eerst moet nemen: namelijk toestemming geven om een uittredingsverzoek in te dienen.

2. De informatie die voor deze procedure gegeven wordt alleen over cijfers gaat.

3. Er geen enkele informatie is waaruit de raad kan opmaken welke gevolgen deze stap voor de inwoners zal hebben, behalve dat aan de rechtmatige verplichtingen voldaan kan worden.

4. Er geen zicht is op de druk (toename of afname) die op de sociale dienst komt te staan door de economische gevolgen van de coronacrisis en op eventuele nieuwe eisen die dat met zich meebrengt.

5. Alle partijen in hun schriftelijke vragen twijfels uiten over de haalbaarheid per 1 juli 2021, een datum die bovendien niet hard is daar in het rapport Stuurman slechts sprake is van een datum na 1 januari 2021

WIJZIGT HET VOORSTEL IN DIE ZIN DAT: Besluit: Amenderen wij het voorgestelde besluit door het te vervangen door:

1. nog niet in te stemmen met het uittreden van de gemeente Eijsden-Margraten uit de GR SZMH per 1 juli 2021, maar het besluitvormingstraject met een degelijke sterkte zwakte, aan te houden tot voorjaar 2022. Een dergelijk verstrekkend besluit zal inzetzijn voor de komende verkiezingen, zodat de nieuwe Raad zich hierover een oordeel heeft kunnen vormen, en ter voorbereiding daarvan

2. het College te verzoeken om een uitgebreide studie te doen naar de gevolgen van een eventuele uittreding voor de samenhang in de drie deelgebieden van het Social Domein, en

3. het College te verzoeken om uitgebreid inzicht te geven in de financiƫle, bestuurlijke en organisatorische gevolgen op de langere termijn van een eventuele uittreding en deze te vergelijken met alternatieve oplossingen. En gaat over tot de orde van de dag.

PvdA fractie: Wiel Blezer

VVD fractie: Jan Weling