Artikel 36 vragen: Subsidie Vuursteenmijn

Vraag

In het collegebesluit van 14 juli 2020 staat dat de Vuursteenmijn 48.000,00 8 jaar lang ontvangt. Nu dit jaar 9 maart 2021 staat in het collegebesluit dat de 8 jaar in 5 jaar wordt veranderd.

Dit roept vragen op.

1. Past dit binnen de subsidieverordening cultureel erfgoed 2017?

2. Of is hier een andere regeling van toepassing?

3. Waarom heeft de raad hier niet over besloten?

4. Is het besluit van 2020 inderdaad 48.000,00 per jaar en dat 8 jaar lang?

5. Wat is de reden om daar nu 5 jaar van te maken?

6. Kunnen wij zowel het collegebesluit als het besluit ontvangen?

Antwoord

In de meerjarenbegroting zijn financiële middelen voorzien om de stichting van Schaik, die het infocentrum in de voormalige kerk van Rijckholt gaat exploiteren, te ondersteunen. Op verzoek van de stichting in 2020 is een voorstel gedaan om de subsidie toe te kennen voor 8 jaar aflopend, zodat de stichting binnen 8 jaar de exploitatie zelf kan dragen. Dit besluit is vorig jaar ook door het college genomen.

De stichting heeft een leader aanvraag ingediend bij de provincie als zijnde een cofinaniering. In verband met overige financieringen moet de Stichting een intentieverklaring overleggen waarin de verhuurder het pand minimaal 5 jaar wil verhuren aan de Stichting. Het financiële risico is dan als volgt te kwantificeren. De gemeente heeft toegezegd voor 8 jaar de exploitatie te ondersteunen, met een aflopend bedrag per jaar, voor een totaal van € 48.000. Als de stichting 5 jaar juridisch is gehouden aan huur, is dat over die 5 jaar 5 x 10.200 (afgesproken jaarlijkse huurprijs) zijnde € 51.000, terwijl de gemeente in die eerste 5 jaar met € 39.000 ondersteunt. Zo blijft er potentieel een gat en dus risico voor de Stichting van € 12.000. Op basis hiervan verzoekt de stichting begin 2021 om de € 48.000 die zijn geraamd in de begroting uit te keren over 5 jaar. Omdat dit binnen het beleid van de gemeente past en binnen de meerjaren begroting is voorzien, kan aan dit verzoek medewerking worden verleend. Dit is derhalve in maart 2021 door het college als zodanig besloten. Het collegeadvies beschrijft bovenstaande, is openbaar en kunnen we indien nog noodzakelijk uiteraard verstrekken.

Voorstel is dat de gemeente de € 48.000 uitkeert over de eerste 5 jaar na oplevering infocentrum. Het risico voor de stichting is dan nog € 51.000-€ 48.000 = € 3.000 en dat is te dragen. De uitkering van de € 48.000 kan als volgt:

•           Jaar 1 € 10.000

•           Jaar 2 € 10.000

•           Jaar 3 € 10.000

•           Jaar 4 € 10.000

•           Jaar 5 € 8.000

In het zesde en volgende jaar moet de stichting dan de volledige huur zelf verwerven. De op te richten beheersstichting heeft dan ook, wanneer ze nu begint, 5 jaar de tijd om dit te regelen.