Raadsvergadering maart 2021

De razende ziekte en sociale en economische crisis blijft ons in zijn greep houden. Gezond blijven en naar elkaar omkijken blijven cruciaal: inwoners, ondernemers, verenigingen, vrijwilligers, buren. Onze boodschap is bij de Tweede Kamer verkiezingen goed gehoord: ruim een kwart van de mensen heeft op de VVD gestemd: trots! Ook lokaal is de VVD een actieve partij: u kunt op ons rekenen en we rekenen op u volgend jaar maart bij de verkiezingen voor de gemeenteraad.

Met de door de gemeenteraad verdeelde coronagelden zijn eerste klappen opgevangen voor het verenigingsleven, kunst en cultuur en onderwijs, economie en komt er een herdenkingsmoment. Dat doet goed en toont dat we gezamenlijk staan voor onze inwoners en gemeenschappen.

Het spreekt voor zich dat we erop blijven hameren dat het buitengebied de VVD zeer na aan het hart ligt. De agrarische sector behoort tot de wereldtop. Dat willen we zo houden. De sector verdient het om ruimte te krijgen en te behouden om te ondernemen en te innoveren: door innoveren bijvoorbeeld de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. De boeren blijven zo dezelfde waardevolle bijdrage leveren aan ons voedsel en onze welvaart, maar dan wel met minder nadeel voor natuur, mens en milieu. Tegelijkertijd blijven we inzetten op herstel en behoud van de natuur en de versterking van de biodiversiteit in onze prachtige gemeente. We willen een realistisch en haalbaar natuurbeleid waar overheid, natuurorganisaties, heemkundeverenigingen en agrariërs samenwerken aan een aantrekkelijk landschap waar het goed werken, ondernemen en recreëren is. Met tevredenheid constateren we dat na jaren zorgvuldige voorbereiding samen met inwoners, ondernemers – kortom alle betrokkenen – een eerste stap is gezet door een Manifest Buitengewoon Buitengebied als kader vast te stellen: een stevige basis is gelegd voor uitwerking van concrete plannen

Een eigen Sociale Dienst. De toekomst zal uitwijzen of we hier goed aan doen. Laten we hopen dat het eensgezinde geluid en alle goede bedoelingen van de coalitie ook werkelijkheid wordt. Veel inhoudelijke vragen staan open en zijn niet beantwoord. Onze twijfels blijven overeind. Investeren in zorg en bijstand is investeren in mens en samenleving: dan gaat zorgvuldigheid voor snelheid en haastwerk.

Goede gezondheid en hou vol. We er voor u: Jan Weling, Ger Willems, Jean Thomassen, Jo vd Hove, Willem den Os.

Meedenken? jweling@ziggo.nl (0652867874), ger.willems@planet.nl; jean.thomassen@home.nl; jovandenhove@hetnet.nl; info@willemdenos.nl