Raadsvergadering 15 december

Dit najaar hebben we meermaals gesproken over de razende ziekte en de zware sociale en economische crisis die ons beheersen en waar we voorlopig nog niet van af zijn. Om die reden hebben we de gemeenteraad opgeroepen om de ‘lokale ondernemer meer ruimte te bieden’’. Door bijvoorbeeld kerstpakketten laten verzorgen door lokale ondernemers en vullen met lokale producten of de boodschappen vooral lokaal te doen en kerstmenu’s te bestellen bij de lokale restaurants en cateraars. Een eensgezinde raad heeft zich achter dit VVD-initiatief geschaard. Tijdens de begrotingsbehandeling in november bleek dat er forse bezuinigingen – zeer tegen onze zin ook in het kwetsbare sociale vlak noodzakelijk waren om de gemeentelijke boekhouding voor 2021 ‘rond’ te krijgen. Zo werd het geld voor het mantelzorgcompliment gehalveerd. Nu blijkt bij de rapportage over de tweede helft 2020 alsnog geld beschikbaar te zijn om komend jaar de gevolgen van Covid19 voor onze inwoners te verzachten. Vooruitlopend daarop heeft de VVD-fractie een amendement ingediend om de bezuiniging op het mantelzorgcompliment bedoeld voor mensen die zich onbaatzuchtig en permanent inzetten voor de meest kwetsbare naasten terug te draaien: ook dit initiatief is door de voltallige raad omarmt! Goed dat dit aanleiding vormde om in de raad nogmaals met elkaar te spreken over de gevolgen voor het sociale leven (verenigingen, buurten, bewonersinitiatieven) het sociale ‘cement’ in onze gemeente: voor ons een vertrouwenwekkende vooruitblik voor een verdere (sociale) besteding en verdeling van de extra-covid-middelen.

Met tevredenheid constateren we dat aan de Wilhelminastraat in Eijsden een appartementencomplex wordt gerealiseerd. Bovendien zijn de kaders voor woningbouw weer genormaliseerd en de belemmeringen voor woningbouwplannen voor Zuid-Limburg door de Provincie weggenomen en perspectief ontstaan voor goede woningen voor onze huidige en toekomstige inwoners. Hoe verder, welke projecten en waar wordt komende tijd uitgewerkt en concreet vorm gegeven.

Met gepaste trots melden we tenslotte dat Willem den Os uit Eijsden door de raad als burgerlid van de VVD is benoemd: Willem zal in eerste instantie zijn aandacht richten op alle aspecten die met de fysieke leefomgeving te maken hebben zoals infrastructuur en wonen.

We wensen u allen fijne feestdagen toe in goede gezondheid in deze zware tijd.

We staan voor u klaar: Jan Weling, Ger Willems, Jean Thomassen, Jo vd Hove, Willem den Os

jweling@ziggo.nl (0652867874), ger.willems@planet.nl; jean.thomassen@home.nl; jovandenhove@hetnet.nl; info@willemdenos.nl