Begrotingsvergadering 9 en 11 november

Kwetsbaarheid en veerkracht

Corona houdt ons in de greep: elke dag. We waren voor gek verklaard als we vorig jaar hadden verteld dat scholen, cafés, theaters of restaurants waren gesloten, of men wekenlang doorbetaald thuis mocht zitten. Mensen worden ziek, sommigen heel erg en heel veel mensen zijn helaas overleden. Covid-19 stond centraal in onze inbreng bij de algemene beschouwingen, heeft onze kwetsbaarheid blootgelegd maar ook getoond dat we over grote veerkracht beschikken. Dat we elkaar steunden toen het moeilijk werd. Dat we met een kind in de nek thuis hebben doorgewerkt. Of les kregen via het scherm. Dat we voor het raam van opa en oma stonden te zingen. Dat we winkeliers in de buurt hielpen door daar te kopen. Dat was heel mooi en heel sterk en toont veerkracht. Die kracht zorgt ervoor dat we ons samen uit deze crisis knokken. Dat doen we met agenten en BOA’s die ons beschermen, met verpleegkundigen die ons verzorgen en met leraren die ons slimmer maken en met de vele vrijwilligers in onze kernen. Dat doen we ook door ons VVD-initiatief om lokale ondernemers een steuntje in de rug te geven rond de feestdagen. Zo proberen we ervoor te zorgen dat meer mensen kunnen blijven werken en dat verdiend wordt om uit te geven aan gezin, huis: aan eigen dromen en geluk. Met een sterke overheid die verschillen niet erg vindt en met meer vertrouwen in onze directe omgeving en ons niet te veel kwetsbaar maken door afhankelijkheid van derden. Koop en produceer vooral lokaal en zorg daarmee dat we minder afhankelijk zijn van landen ver weg voor onze medicijnen of onze energie met wind, zon en kernenergie.  Kwaliteit van leven met waardering van ruimte, genieten en gezin staan weer centraal en daar hebben we heel veel van in Eijsden-Margraten. Mooi dat we hierover stevig konden overleggen en bovendien samen met EML ervoor gezorgd hebben dat inwoners die afscheid moeten nemen van hun dierbaren door aanpassing van de tarieven niet ook nog financieel extra worden belast. (zie ook www. Eijsden-margraten.vvd.nl)

Jan Weling, Ger Willems, Jean Thomassen, Jo vd Hove

jweling@ziggo.nl (0652867874), ger.willems@planet.nl; jean.thomassen@home.nl; jovandenhove@hetnet.nl.