Raadsvergadering 27 oktober

Een razende ziekte en zware economische en sociale crisis beheersen ons en voorlopig zijn we er nog niet van af. Om die reden hebben we met de Gemeenteraad met een motie opgeroepen om de ‘lokale ondernemer meer ruimte te bieden voorafgaande aan de komende kerstperiode’. Dit door bijvoorbeeld te helpen bij eventueel inrichten van winterterrassen of kraampjes, of te stimuleren via sociale media om vooral kerstpakketten e.d. te laten verzorgen door lokale ondernemers en te vullen met lokale producten en inwoners op te roepen om de boodschappen vooral lokaal te doen. Eensgezind heeft de raad zich achter dit VVD-initiatief geschaard. Goed dat dit aanleiding vormde om in de raad nogmaals met elkaar te spreken over de gevolgen voor het sociale leven in onze gemeente. Met een schets van alle corona-werkzaamheden heeft het College aangegeven dat er al veel werk wordt verzet en nog verzet gaat worden voor én de gevolgen voor het verenigingsleven, én de (individuele) zorg, én de lokale ondernemers, én de veiligheid. Ons initiatief vormde een steun in de rug.

Voor de gemeentelijke dienstverlening voor inwoners en ondernemers is een lijvige visie opgesteld. Iedereen die contact opneemt met haar gemeentelijke overheid moet weten waar men aan toe is en er op kunnen vertrouwen dat tijdig een helder en passend antwoord komt. Of het om de aanvrage van een rijbewijs gaat, een vergunningsaanvraag of een complexe vraag gaat waar economische, ruimtelijk en sociale elementen een rol spelen. Of het om een telefoontje gaat met het verzoek teruggebeld te worden. Met burgerparticipatie vormt dienstverlening de spil van bestuurlijke vernieuwing waarover de gemeenteraad recentelijk tijdens de raads2daagse afspraken heeft gemaakt. De komende tijd zal leren of de voorgenomen stappen doel raken. We houden de vinger aan de pols en nemen vol deel om mee richting te geven. Bij deze een oproep aan onze inwoners: blijf ons informeren met (ook negatieve) ervaringen, zodat we onze gemeente hierop kunnen aanspreken en samen oplossingen zoeken.

Ook een bijdrage leveren? We staan voor u klaar: Jan Weling, Ger Willems, Jean Thomassen, Jo vd Hove

jweling@ziggo.nl (0652867874), ger.willems@planet.nl; jean.thomassen@home.nl; jovandenhove@hetnet.nl